Persbericht: Ryanair zorgt voor aardbeving in kofferland

— Persbericht —

Uit onderzoek van WelkeKoffer.nl is gebleken dat in de afgelopen 5 jaar de vraag naar handbagage koffers is verdubbeld. Een simpele reden hiervoor: Ryanair. Dit bedrijf timmert al jaren aan de weg in de luchtvaartbranche, waardoor de kofferverkoop steeds meer verschuift van ruimbagage naar handbagage. Maar waarom eigenlijk?

Handbagage stijgt in populariteit
De trend (zoals te zien is in de grafiek hieronder) valt voor het overgrote deel toe te schrijven aan Ryanair. Sinds deze luchtvaartmaatschappij de markt agressief benaderd op basis van prijs, is er veel veranderd in bagageland. Om de basisprijs van een ticket concurrerend laag te kunnen maken rekent Ryanair voor het meenemen van ruimbagage een additioneel bedrag. Door een vergoeding (bij Ryanair € 35) te laten betalen voor deze vorm van bagage zoekt de passagier steeds vaker de weg naar handbagage.

Zoekgedrag-koffer-handbagage

Grafiek 1.1: gedrag zoekterm ‘koffer’ vs. ‘handbagage’

Een analyse van koffervergelijker WelkeKoffer.nl naar het Google zoekgedrag van consumenten wijst uit dat er sinds 2010 een flinke verandering gaande is. Mensen zoeken steeds meer op het woord ‘handbagage’ t.o.v. het woord ‘koffer’. In de grafiek hierboven is tevens te zien wanneer een aantal luchtvaartmaatschappijen zijn overgegaan op het vragen van een vergoeding voor ruimbagage.

De manier waarop Ryanair de markt op basis van prijs aanvecht, heeft ervoor gezorgd dat zelfs luchtvaartmaatschappijen als KLM inmiddels geld vragen voor het vervoeren van ruimbagage. KLM probeert hiermee de vanaf-prijs enigszins concurrerend te houden. Een woordvoerder van KLM zei eerder tegen de NOS dat 60 tot 70 procent van de passagiers alleen met handbagage reist binnen Europa. KLM ziet dat mensen liever minder voor hun ticket betalen, waardoor ze meer vluchten voor een lagere prijs aanbieden. Er moet alleen wel extra voor bagage worden betaald, dit onderstreept de trend in relatie tot handbagage koffers.

Afmeting en gewicht
Een groot nadeel van deze ontwikkeling zijn de afwijkende regels van de verschillende luchtvaartmaatschappijen. Dat dit ook voor consumenten verwarrend werkt is te zien aan een toenemend aantal mensen dat in Google zoekt naar de afmetingen voor handbagage.

Vliegtuigmaatschappijen trekken allen een eigen plan, waardoor het voor de consument uiterst gecompliceerd is. British Airways bijvoorbeeld, bij deze vliegtuigmaatschappij is het toegestaan maximaal 23 kg per handbagage koffer mee te nemen. Daar tegenover staat Emirates, waar het is toegestaan maximaal 7 kg aan handbagage in het vliegtuig op te bergen.

Zoekgedrag-handbagage-afmetingen

Grafiek 1.2: gedrag zoekterm ‘handbagage afmetingen’

Het vervelendste van deze wirwar? De boete voor overgewicht, want ook daar zit weer veel verschil. Ryanair vraagt bijvoorbeeld € 50 (!) voor een te grote tas of koffer, het is dus zaak hier goed op te letten voor de reis begint.

Duidelijk is geworden dat consumenten door de bomen het bos niet meer zien. Luchtvaartmaatschappijen zorgen voor chaos door allerlei regels te gebruiken voor afmetingen en gewicht. Zorg er dus voor, wanneer je op reis gaat, dat de voorbereiding niet wordt vergeten. Kijk goed naar afmetingen en gewicht van je koffer, eventuele vloeistoffen en de boete voor overgewicht. Op deze manier kun je het risico op onverwachte kosten minimaliseren.

— Einde persbericht —