De geschiedenis van de koffer

Al sinds het begin der tijden reist de mens en sinds datzelfde begin bestaat er de noodzaak iets te verzinnen om je spulletjes mee te kunnen nemen. Waar men voor de middeleeuwen voornamelijk tassen maakte om mee te nemen op het paard of de ezel, daar begon men in de middeleeuwen met het maken van koffers. De knapzak werd ingeruild voor de hutkoffer en van de hutkoffer kwam langzamerhand de koffer zoals wij deze nu kennen. In dit artikel de ontwikkeling van de koffer door de jaren heen. Dat geeft je wellicht inspiratie bij jouw zoektocht naar een nieuwe koffer. 

500-1850: van knapzak naar hutkoffer

Zoals ook beschreven in de intro werd in de Middeleeuwen een behoorlijke omslag gemaakt. Hier ontstond namelijk de eerste echte koffer. Echter waren deze grote houten hutkoffers loodzwaar en werden ze vervoerd door hulpjes met behulp van draagpalen. Omdat ook de middeleeuwers door hadden dat grote houten koffers niet heel erg praktisch zijn, ging men op zoek naar lichtere en sterkere materialen. Als variant tussen de hutkoffer en de knapzak bestond er ook een soort weekendtas. Je zou kunnen zeggen, de eerste vormen van de koffer zoals we deze nu kennen, waren ontstaan.

Oude-koffers3

1850 – 1950: van hutkoffer naar koffer

Die weekendtas evolueerde, zoals gezegd, na 1850 langzaam in de koffer. In dezelfde periode kregen slimme ondernemers ook door dat er geld te verdienen was aan de handel in koffers. Het waren immers de welgestelden die het zich konden veroorloven om te reizen en zij wilden dit natuurlijk enkel in stijl doen. Om die reden ontstonden in die tijd een aantal tassenhuizen, zoals Goyard en Louis Vuitton. Ze maakten chique koffers en tassen van het mooiste leer. In Engeland en Nederland zag je echter veel minder leren koffers. Daar werden de koffers gemaakt van respectievelijk koeienmaag en vulcaniet, een plaatmateriaal uit geperst papier van katoenvezels. Dit was goedkoper en lichter. Toch waren koffers in die tijd niet voor iedereen weggelegd. Vooral de welvarende mensen beschikten over dit handige hulpmiddel.

Oude-koffers2

1950 – heden: van koffer voor elite naar koffer voor iedereen

Toen in het begin van de twintigste eeuw de immigratiestroom op gang kwam, kreeg ook de kofferhandel een boost. Daarbij werd het voor de ‘normale’ mens makkelijker en vooral goedkoper om te vliegen. De afzetmarkt werd anders en groter, aangezien nu veel meer mensen koffers nodig hadden. Sinds het begin van de vorige eeuw richten tassen- en kofferfabrikanten zich steeds meer op ‘de gewone man’, zeker in de huidige tijd waarin bijna elke westerling wel één keer op vakantie gaat per jaar. Het handwerk werd ingewisseld voor fabriekswerk en de koffers werden steeds goedkoper.

Moderne-koffer

Technologische innovatie heeft er voor gezorgd dat de kwaliteit er echter niet onder lijdt. Sterker nog, de concurrentie onder de fabrikanten is zo hevig dat het een continue strijd is om de lichtste, beste en goedkoopste koffer te vervaardigen en daar plukt de reiziger weer de vruchten van. Maar de technologische innovaties gaan ook steeds verder. Zo is het nu mogelijk de koffer te gebruiken als vervoersmiddel op een luchthaven of als accu voor je telefoon. In de aankomende jaren gaan er ongetwijfeld weer nieuwe gave koffer-innovaties bijkomen. WelkeKoffer.nl houdt uiteraard alle ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en deelt deze natuurlijk wanneer dit interessant is voor jou; de koffer-gebruiker.